ΙΧ: Κατέρρευσε η αγορά αυτοκινήτου

από PRESS

Του Γιώργου Ανδρή  andris@pegasus.gr

ΗΜΕΡΗΣΙΑ

Η πτώση που καταγράφουν σχεδόν όλες οι εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων υπερβαίνει το 60% με μοναδικές εξαιρέσεις τη Smart και τη Citroen, οι οποίες περιόρισαν την πτώση στο 23% και 44% αντίστοιχα! Οσον αφορά στις αναλυτικές πωλήσεις για το πρώτο 15ήμερο του Αυγούστου των εισαγωγικών εταιρειών, στην πρώτη πεντάδα βρέθηκαν η Toyota με 396 ταξινομήσεις, η Opel με 361, η Hyundai με 311, η VW με 269 και η Fiat με 238 πωλήσεις. Οι εισαγωγικές εταιρείες που κατέγραψαν τη μεγαλύτερη πτώση πωλήσεων (υψηλότερη από 90%) στο πρώτο 15ήμερο του Αυγούστου σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρσι ήταν η Subaru με 96,1%, η Land Rover με 95,3%, η Saab με 95,2%, η Lexus με 92,8%, η Audi με 91,3% και η Mercedes με 90,6%.

ΣΕΑΑ: Ελεύθερη πτώση

Όπως δυστυχώς είχε προβλεφθεί, η αγορά του αυτοκινήτου βρίσκεται πλέον σε ελεύθερη πτώση. Η επανειλημμένη αύξηση της φορολογίας στην αγορά και στη χρήση του αυτοκινήτου (ΦΠΑ, φόροι πολυτελείας, φόροι εταιρικών αυτοκινήτων, τεκμήρια, υψηλότερα τέλη κυκλοφορίας, φόροι στα καύσιμα) σε συνδυασμό με την εύλογη λόγω της κρίσης κάμψη της κατανάλωσης οδήγησαν το περασμένο μήνα Ιούλιο την αγορά σε μείωση κατά -64,3%, ως προς τον Ιούλιο του 2009. Σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες της περιόδου 2004 – 2009, που ταξινομούνταν κατά μέσο όρο 28.304 νέα αυτοκίνητα, οι 11.539 του περασμένου Ιουλίου συνεπάγονται κάμψη της αγοράς κατά -59,2%. Και στις δύο αυτές συγκρίσεις έρχεται να προστεθεί και η μεγάλη μετατόπιση του αγοραστικού ενδιαφέροντος σε μικρότερα αυτοκίνητα.

Απώλειες

Η πτώση της αγοράς αυτοκινήτου έχει οδηγήσει σε πολύ μεγάλη απώλεια δημοσιονομικών εσόδων από το Τέλος Ταξινόμησης και τον ΦΠΑ, αφού η πολιτεία εισπράττει υπό κανονικές συνθήκες σημαντικά ποσά από τις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων.

Η υστέρηση αυτών των εσόδων στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου 2010, σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2009, υπολογίζεται σε 225 εκατομμύρια ευρώ, ενώ σε σχέση με το ανάλογο διάστημα του 2008 ανέρχεται σε 545 εκατομμύρια ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το κράτος εισέπραττε ετησίως στο παρελθόν πλέον του 1,5 δισ. ευρώ από τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων. Στο σύνολο του 2009, λόγω της πτώσης της αγοράς κατά 17,5% ως προς το 2008, τα έσοδα του κράτους περιορίστηκαν σε 1,1 δισ. ευρώ.

Το 2010, που η αγορά οδηγείται σε κάμψη 50%, αλλά επίσης και σε ποιοτική πτώση των πωλήσεων, τα έσοδα του κράτους αναμένονται να περιοριστούν σε 730 εκατομμύρια ευρώ. Συνεπώς, η απώλεια σε σχέση με τους ήδη πολύ χαμηλούς στόχους που έχουν τεθεί στον προϋπολογισμό του 2010, ήτοι 980 εκατομμύρια ευρώ, θα είναι της τάξης των 250 εκατομμυρίων ευρώ.

Ο ΣΕΑΑ έχει καταθέσει στην πολιτεία τεκμηριωμένες προτάσεις μέτρων που θα πρέπει να ληφθούν επειγόντως, όπως συνέβη σε πολλά άλλα κράτη της Ε.Ε. σε ανάλογες περιπτώσεις, ώστε να περιοριστεί η πτώση της αγοράς αυτοκινήτου σε πιο «λογικά» επίπεδα (π.χ. σε 20%-25%, αντί -64% που ισχύει), αλλά και να ανακτηθούν τα σχετιζόμενα δημοσιονομικά έσοδα.

Στον κλάδο του αυτοκινήτου δραστηριοποιούνται περισσότερες από 30.000 επιχειρήσεις και απασχολούνται σχεδόν 90.000 εργαζόμενοι ανά την επικράτεια. Δυστυχώς, ήδη καταγράφεται από επίσημα στοιχεία μεγάλη μείωση στην απασχόληση και στην επιχειρηματικότητα στον κλάδο.

Από την αρχή του 2009, που εκδηλώθηκε η οικονομική κρίση, ο κλάδος του αυτοκινήτου «χτυπήθηκε» ανελέητα, με αποτέλεσμα μέσα σε 20 μήνες να έχουν ήδη τοποθετηθεί λουκέτα σε περίπου 2.000 καταστήματα εμπορίας αυτοκινήτων.

Το μέλος του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) κ. Ευριπίδης Κωνσταντινίδης αναφέρει, στην «ΗτΣ», χαρακτηριστικά:

«Σε αυτή την κακή οικονομική συγκυρία που περνά η χώρα και με τη στέρηση εσόδων που παρουσιάζουν τα δημόσια ταμεία από τη μείωση της κατανάλωσης, ένα μέτρο που θα έδινε πνοή στην αγορά αυτοκινήτου είναι η απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων κατά κύριο λόγο και κατά δεύτερο λόγο η άρση απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης, ούτως ώστε να τονωθούν οι πωλήσεις καινούριων Ι.Χ. και να μην έχουμε άλλα λουκέτα, που ήδη έχουν αγγίξει τα 2.000, να μην χαθούν άλλες θέσεις εργασίας και παράλληλα με την επαναφορά του μέτρου θα ωφεληθεί και το κράτος, καθώς θα αυξήσει τα έσοδά του από ένα κλάδο ο οποίος αποδεδειγμένα στο παρελθόν προσφέρει τα μέγιστα στην ελληνική οικονομία».

Κλείσιμο

Σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς, πάντως, από τις αρχές του Σεπτεμβρίου θα κλείσουν εκατοντάδες ακόμη επιχειρήσεις του κλάδου, καθώς η κάθετη πτώση των πωλήσεων, αλλά και των after sales υπηρεσιών των κάθετων μονάδων (συνεργεία, ανταλλακτικά, φανοποιεία) εξακολουθούν να διατηρούν άδεια τα ταμεία των επαγγελματιών του κλάδου.

Μάλιστα, όπως αναφέρουν στην «ΗτΣ» στελέχη της αγοράς: «Για πρώτη φορά φέτος είδαμε μεγάλες κάθετες μονάδες να κλείνουν για διακοπές από 10 έως και 15 ημέρες, καθώς δεν είχαν κανένα προγραμματισμένο ραντεβού μέσα στον Αύγουστο. Βέβαια, επειδή η πτώση των υπηρεσιών αναμένεται να είναι μεγαλύτερη στους επόμενους μήνες πολλοί υπάλληλοι θα οδηγηθούν στην ανεργία, ενώ εκατοντάδες ακόμη θα δουλεύουν με ελαστικά ωράρια, με μεγάλη μείωση στις μηνιαίες αποδοχές τους».

Επιβεβαιώθηκαν οι προβλέψεις των στελεχών της αγοράς αυτοκινήτου οι οποίες έκαναν λόγο για πλήρη κατάρρευση του κλάδου, καθώς παρά τις απίστευτες προσφορές που υπάρχουν στην αγορά οι καταναλωτές δεν τολμούν να αγοράσουν αυτοκίνητο, καινούριο ή μεταχειρισμένο, με αποτέλεσμα να βρίσκονται στο χείλος του γκρεμού χιλιάδες επιχειρήσεις οι οποίες απασχολούν περίπου 100.000 εργαζομένους.

Από την άλλη μεριά, η κυβέρνηση δεν έχει υιοθετήσει κανένα απολύτως μέτρο τόνωσης των πωλήσεων, παρά το γεγονός πως η μελέτη του ΙΟΒΕ αποδεικνύει έμπρακτα πως η επαναφορά του μέτρου της απόσυρσης δεν θα στοιχίσει ούτε ένα ευρώ στον κρατικό προϋπολογισμό και θα δώσει μια ουσιαστική ανάσα ζωής στους εισαγωγείς, αντιπροσώπους, εμπόρους, αλλά και στους χιλιάδες υπαλλήλους της αγοράς αυτοκινήτου.

Παράλληλα, αν επαναφέρει η κυβέρνηση το μέτρο της απόσυρσης θα σταματήσουν να κυκλοφορούν εκατοντάδες χιλιάδες «σαραβαλάκια» στους δρόμους, μειώνοντας κατά πολύ τα τροχαία δυστυχήματα, ενώ θα μειωθούν αισθητά και οι εκπομπές ρύπων CO2.

Μονόδρομος η πετρελαιοκίνηση

Στο θέμα της πετρελαιοκίνησης, όπως έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν, αποτελεί μονόδρομο για την κυβέρνηση η άρση της απαγόρευσής της σε Αττική και Θεσσαλονίκη, καθώς εντός των επόμενων μηνών καταφθάνει στην Ελλάδα το πρώτο υβριδικό πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο, του οποίου οι ρύποι είναι πολύ χαμηλότεροι ακόμη και από τα υβριδικά βενζινοκίνητα που ήδη κυκλοφορούν στην χώρα μας, ενώ η Ε.Ε. παρακολουθεί στενά το εν λόγω θέμα, καθώς την άρση της απαγόρευσης επιθυμούν και σχεδόν όλες οι εταιρείες αυτοκινήτων…

Επίσης, αν διατηρηθεί η απαγόρευση των πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. που πληρούν τις προδιαγραφές ρύπων Euro5 τότε θα πρέπει να απαγορευθεί και η κίνηση των αντίστοιχων βενζινοκίνητων οχημάτων, καθώς οι ρύποι που εκπέμπουν είναι πολύ υψηλότεροι από τους ρύπους των σύγχρονων κινητήρων diesel…

Σχολιάστε